Η Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Logistics (ΔΕΑL) είναι η "καρδιά" κάθε επιτυχημένης επιχείρησης. Περιλαμβάνει το σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, τον έλεγχο και τη λειτουργία όλων των δραστηριοτήτων που συνδέονται με την προμήθεια πρώτων υλών, την επεξεργασία, την αποθήκευση, τη μεταφορά και τη διανομή προϊόντων. Στόχος; Η βέλτιστη συγχρονισμένη προσφορά και ζήτηση, που οδηγεί στη δημιουργία καθαρής αξίας για τις επιχειρήσεις.
Τα επαγγέλματα που άπτονται της ΔΕΑL έχουν υψηλή ζήτηση και προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο, την εποχή των μεγάλων δεδομένων και των ανατρεπτικών τεχνολογιών, ειδικότερα δε στην Ελλάδα και λόγω της απελευθέρωσης των μεταφορών και της ανάδειξης της χώρας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο.
Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) ΔΕΑL λειτουργεί από το ακαδημαϊκό έτος 2018-19 και παρέχει θεωρία, ποσοτικά εργαλεία και τεχνικές για την επίλυση επιχειρησιακών προβλημάτων ΔΕΑL που απαντώνται στην πράξη.
Μέσα από μια σειρά projects και εργασιών, οι φοιτητές αποκτούν πραγματική εμπειρία στην:
Ανάλυση της αποτελεσματικότητας μιας εφοδιαστικής αλυσίδας
Αξιολόγηση της απόδοσής της με βάση ποιότητα, κόστος και χρόνο
Βελτίωση των διαδικασιών, ανασχεδιάζοντας τα επιχειρησιακά μοντέλα και προτείνοντας στρατηγικές που εξασφαλίζουν βέλτιστα αποτελέσματα.
Το ΠΜΣ ΔΕΑL προσφέρει:
Αναγνωρισμένο δίπλωμα από κορυφαία πολυτεχνική σχολή: Το πρόγραμμα προσφέρει επιστημονική γνώση υψηλού επιπέδου με εστίαση στην ποσοτική ανάλυση.
Ευέλικτη παρακολούθηση: Αποκλειστικά απογευματινά μαθήματα και πλήρης εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ώστε να μπορείτε να σπουδάζετε από όπου κι αν βρίσκεστε, ακόμα κι αν εργάζεστε.
Καθηγητές διεθνούς φήμης: Εκπαιδευτείτε από έμπειρους καθηγητές με διεθνή ακαδημαϊκή και επαγγελματική εμπειρία.
Επαγγελματική ανάπτυξη: Το πρόγραμμα προετοιμάζει τους φοιτητές για επιτυχημένη καριέρα στον τομέα της Διοίκησης Εφοδιαστικής Αλυσίδας και των Logistics, με προοπτικές εργασίας σε κορυφαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα και παγκοσμίως.
Πληροφορίες
Η Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας (ΔΕΑ) είναι η διαχείριση της ροής αγαθών και υπηρεσιών, που συμπεριλαμβάνει την κίνηση και αποθήκευση πρώτων υλών, εργασιών σε εξέλιξη, αποθεμάτων και τελικών προϊόντων από τα σημεία προέλευσης στα σημεία κατανάλωσης.
Η ΔΕΑ είναι ένα ευρύ και δυναμικά εξελισσόμενο αντικείμενο. Για το λόγο αυτό, ο ορισμός της ποικίλει και εξελίσσεται διαρκώς.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Επαγγελματιών ΔΕΑ, CSCMP, ορίζει ότι η ΔΕΑ περιλαμβάνει το σχεδιασμό και τη διοίκηση όλων των δραστηριοτήτων που εμπλέκονται στην προμήθεια και τον εφοδιασμό, τη μεταποίηση, και τη Διοίκηση Logistics. Περιλαμβάνει επίσης το συντονισμό και τη συνεργασία με εταίρους καναλιών εφοδιασμού, οι οποίοι μπορεί να είναι προμηθευτές, μεσάζοντες, τρίτοι πάροχοι υπηρεσιών και πελάτες. Στην ουσία, η ΔΕΑ ολοκληρώνει την διαχείριση της προσφοράς και της ζήτησης εντός και μεταξύ των εταιριών.
Το λεξικό της Αμερικανικής Εταιρίας ΔΕΑ, ASCM, που προήλθε από την Αμερικανική Εταιρία Ελέγχου Παραγωγής και Αποθεμάτων, APICS, ορίζει ότι η ΔΕΑ είναι ο σχεδιασμός, η εκτέλεση, ο έλεγχος και η παρακολούθηση των δραστηριοτήτων της εφοδιαστικής αλυσίδας με στόχο τη δημιουργία καθαρής αξίας, τη δόμηση ανταγωνιστικής υποδομής, τη μόχλευση διεθνών Logistics, το συγχρονισμό της προσφοράς με τη ζήτηση και τη μέτρηση της απόδοσης σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το CSCMP αναφέρει ότι η Διοίκηση Logistics είναι εκείνο το τμήμα της ΔΕΑ που σχεδιάζει, υλοποιεί και ελέγχει την αποδοτική και αποτελεσματική εμπρόσθια και αντίστροφη ροή και αποθήκευση αγαθών, υπηρεσιών και συναφών πληροφοριών μεταξύ του σημείου προέλευσης και του σημείου κατανάλωσης, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των πελατών.
Στην Ελλάδα ο όρος «Logistics» συχνά μεταφράζεται ως «Eφοδιαστική» (παλαιότερα «Eπιμελητεία»). Ο Νόμος 4302/2014 για τη ρύθμιση θεμάτων Εφοδιαστικής, ορίζει ότι η Εφοδιαστική (Logistics) είναι το σύνολο των διεργασιών που είναι απαραίτητες για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και τον έλεγχο της ροής (της μεταφοράς, της διαμεταφοράς και της αποθήκευσης) αγαθών και εμπορευμάτων από οποιοδήποτε σημείο προέλευσης σε οποιοδήποτε σημείο προορισμού και αντιστρόφως, καθώς και για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και τον έλεγχο της παροχής συναφών υπηρεσιών και της σχετικής πληροφορίας.
To CSCMP αναφέρει ότι οι δραστηριότητες της Διοίκησης Logistics συνήθως περιλαμβάνουν τη διαχείριση εισερχόμενων και εξερχόμενων μεταφορών, τη διαχείριση στόλου, την αποθήκευση, τη διαχείριση υλικών, την υλοποίηση παραγγελιών, το σχεδιασμό δικτύου Logistics, τη διαχείριση αποθεμάτων, τον προγραμματισμό προσφοράς/ζήτησης και τη διαχείριση τρίτων παρόχων υπηρεσιών Logistics. Σε βαθμό που ποικίλει, η λειτουργία των Logistics περιλαμβάνει επίσης την προμήθεια και τον εφοδιασμό, το μακροπρόθεσμο και βραχυπρόθεσμο προγραμματισμό της παραγωγής, τη συσκευασία και τη συναρμολόγηση, καθώς και την εξυπηρέτηση των πελατών. Εμπλέκεται σε όλα τα επίπεδα σχεδιασμού και εκτέλεσης—στρατηγικά, επιχειρησιακά και τακτικά. Η Διοίκηση Logistics είναι μια ενοποιητική λειτουργία, η οποία συντονίζει και βελτιστοποιεί όλες τις δραστηριότητες Logistics, και ταυτόχρονα ενσωματώνει τις δραστηριότητες Logistics με άλλες λειτουργίες, όπως το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις, την παραγωγή, τα χρηματοοικονομικά και την τεχνολογία πληροφοριών. Αντίθετα, συνεχίζει, η ΔΕΑ είναι μια ενοποιητική λειτουργία με πρωταρχική ευθύνη τη σύνδεση σημαντικών επιχειρηματικών λειτουργιών και επιχειρηματικών διαδικασιών εντός και μεταξύ των εταιρειών σε ένα συνεκτικό επιχειρηματικό μοντέλο υψηλής απόδοσης. Περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες Διοίκησης Logistics που αναφέρονται πιο πάνω, καθώς και δραστηριότητες μεταποίησης και καθοδηγεί το συντονισμό διαδικασιών και δραστηριοτήτων με και δια μέσου του μάρκετινγκ, των πωλήσεων, του σχεδιασμού προϊόντων, των χρηματοοικονομικών και της τεχνολογίας πληροφοριών.
Συμπερασματικά, η ΔΕΑ είναι ευρύτερη από τη Διοίκηση Logistics την οποία περιλαμβάνει.
Το ΠΜΣ ΔΕΑL απευθύνεται σε στελέχη επιχειρήσεων, επιχειρηματίες και αποφοίτους του πρώτου κύκλου σπουδών ΑΕΙ που επιθυμούν να εκπαιδευτούν στις αρχές, μεθόδους και πρακτικές για την αποτελεσματική διοίκηση ανθρώπων, πόρων και πληροφοριών που εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα της προμήθειας, παραγωγής, αποθήκευσης, μεταφοράς και διανομής προϊόντων.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προετοιμάσει επιστημονικά καταρτισμένα στελέχη που είναι ικανά να αντιμετωπίσουν απαιτητικά επιχειρησιακά, διοικητικά και οικονομικά προβλήματα στο σχεδιασμό, προγραμματισμό, λειτουργία και έλεγχο όλων των δραστηριοτήτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, συμπεριλαμβανομένων των Logistics.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε να λειτουργεί το ακαδημαϊκό έτος 2018-19 και αποτελεί μετεξέλιξη της κατεύθυνσης "Οργάνωσης Παραγωγής & Βιομηχανικής Διοίκησης" του ΠΜΣ "Σύγχρονοι Μέθοδοι Σχεδιασμού και Ανάλυσης στη Βιομηχανία" που λειτούργησε στο Τμήμα από το 1998 έως το 2018.
Πολλές μελέτες επαγγελματικών φορέων στην Ελλάδα και διεθνώς συμπεραίνουν ότι τα επαγγέλματα που άπτονται της ΔΕΑ και Διαχείρισης Logistics έχουν σημαντική προοπτική ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.
Μία έρευνα του ΣΕΒ με τίτλο «Ο Τομέας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας» (2013), που έγινε στο πλαίσιο του Μηχανισμού Διάγνωσης των Αναγκών των Επιχειρήσεων σε Επαγγέλματα και Δεξιότητες σημειώνει ότι στην Ελλάδα εμφανίζονται σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης στον Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας λόγω:
Της αύξησης του ποσοστού παροχής υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στους πελάτες από τις μεγάλες εταιρείες του Τομέα και της διεύρυνσης του βαθμού καθετοποίησης παρεχόμενων υπηρεσιών, με στόχο την παροχή ολοκληρωμένων λύσεων,
Της συνειδητοποίησης από την πλευρά των πελατών των δυνατοτήτων που προσφέρει η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας για μείωση του κόστους,
Της περαιτέρω ανάπτυξης και εξορθολογισμού του Τομέα λόγω της απελευθέρωσης των μεταφορών, και
Της ανάδειξης της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο.
Στην ίδια έρευνα, τα 12 σημαντικότερα από τα 20 βασικά επαγγέλματα του Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας έως το 2020, που αναγνωρίστηκαν με την αξιοποίηση καταλόγων επαγγελμάτων για τον Τομέα από ελληνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς πηγές, καθώς και με τη συμβολή ομάδας εμπειρογνωμόνων και στελεχών επιχειρήσεων του Τομέα Εφοδιαστικής Αλυσίδας, είναι τα εξής:
Customer Service Manager (Υπεύθυνος Εξυπηρέτησης Πελατών)
Για κάθε ένα από τα ανωτέρω επαγγέλματα, η έρευνα εξειδικεύει το αντικείμενο των εργασιών και τις απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες.
Μια πιο πρόσφατη ειδική αναφορά του ΣΕΒ με τίτλο «Επαγγέλματα και Δεξιότητες του Μέλλοντος στην Εφοδιαστικής Αλυσίδα» (2018), που συντάχθηκε από τον τομέα Απασχόλησης και Αγοράς Εργασίας του ΣΕΒ με τη συνεργασία της Επιτροπής Εφοδιαστικής Αλυσίδας του ΣΕΒ, αναφέρει ότι η αξία της παραγωγής του Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας αυξήθηκε σε 7,2% του ΑΕγχΠ το 2016 και ότι τα τελευταία χρόνια, βρίσκεται σε εξέλιξη η ανακατανομή της δραστηριότητας του τομέα μεταξύ των επί μέρους κλάδων που τον αποτελούν, η οποία αφορά, κυρίως, στην ενίσχυση της δραστηριότητας στον κλάδο της αποθήκευσης και των δραστηριοτήτων που είναι συναφείς με τις μεταφορές και στην υποχώρησή της στον κλάδο των χερσαίων μεταφορών. Η εξέλιξη αυτή επηρέασε και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της απασχόλησης στον Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, καθώς την περίοδο 2009-2016 αυξήθηκε το μερίδιο της απασχόλησης σε επαγγέλματα υψηλών προσόντων από 16% σε 21% της συνολικής απασχόλησης στον τομέα και υποχώρησε το μερίδιο της απασχόλησης σε επαγγέλματα χαμηλών προσόντων από 58% σε 53%, ενώ η απασχόληση σε επαγγέλματα μεσαίων προσόντων παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη κοντά στο 26%.
Για τη διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων του τομέα και την παρακολούθηση των μεταβολών αυτών, κρίνεται απαραίτητη η εφαρμογή μίας στρατηγικής ανάπτυξης των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού. Η στρατηγική αυτή συμπεριλαμβάνει τη δημιουργία σύγχρονων και ολοκληρωμένων προγραμμάτων σπουδών στη ΔΕΑ σε επίπεδο ΑΕΙ.
Σε διεθνές επίπεδο, μια πρόσφατη έρευνα με τίτλο «Το Έλλειμμα Ταλέντου στην Εφοδιαστική Αλυσίδα: Από το Κενό στην Κρίση» που διενεργήθηκε για λογαριασμό της DHL, αφού μελέτησε περισσότερους από 350 επαγγελματίες στο χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας και των επιχειρησιακών λειτουργιών σε πέντε μεγάλες περιοχές του κόσμου, διαπίστωσε σημαντική έλλειψη ταλέντου στην εφοδιαστική αλυσίδα, εν μέρει λόγω της υψηλής ζήτησης του επαγγέλματος, αλλά κυρίως επειδή η υπάρχουσα δεξαμενή ταλέντου δεν ανταποκρίνεται στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις, καθώς η τεχνολογία αναδιαμορφώνει τη βιομηχανία. Η έρευνα συμπέρανε, μεταξύ άλλων, ότι το ιδανικό στέλεχος εφοδιαστικής αλυσίδας του σήμερα πρέπει να έχει εμπειρία σε τακτικό/επιχειρησιακό επίπεδο και επαγγελματικές ικανότητες όπως αναλυτικές δεξιότητες, ενώ το ιδανικό στέλεχος του αύριο πρέπει επιπλέον να έχει ηγεσία, στρατηγική σκέψη, καινοτομία και αναλυτικές ικανότητες υψηλού επιπέδου.
Με βάση τα αποτελέσματα της ανωτέρω έρευνας προκύπτει ότι τα επόμενα χρόνια υπάρχει μια σημαντική ευκαιρία ανάπτυξης των επαγγελμάτων του Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας αλλά ταυτόχρονα μια σημαντική πρόκληση όσον αφορά τα ικανότητες και δεξιότητες που απαιτείται να έχουν τα νέα στελέχη που θα εργαστούν στον χώρο αυτό.
Παράλληλα με τα επαγγέλματα της διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας και Logistics, προοπτικές σημαντικής ανάπτυξης σημειώνουν και τα συγγενή επαγγέλματα της επιχειρησιακής διοίκησης (operations management) και της επιχειρησιακής έρευνας (operations research). Σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής της Απασχόλησης των ΗΠΑ, US Bureau of Labor Statistics, τα επαγγέλματα της γενικής διοίκησης και διοίκησης λειτουργιών (general management and operations management) και αναλυτή διοίκησης (management analyst) είναι ανάμεσα στα «20 επαγγέλματα με την υψηλότερη προβλεπόμενη αριθμητική μεταβολή στην απασχόληση τη δεκαετία 2018-2028» με τον 3ο και 4ο, αντίστοιχα, μεγαλύτερο διάμεσο ετήσιων αποδοχών το 2018, ενώ το επάγγελμα του αναλυτή επιχειρησιακής έρευνας (operations research analyst) είναι ανάμεσα στα «20 επαγγέλματα με την υψηλότερη προβλεπόμενη ποσοστιαία μεταβολή στην απασχόληση τη δεκαετία 2018-2028» με τον 8ο μεγαλύτερο διάμεσο ετήσιων αποδοχών το 2018.
Σε σχέση με τις ανωτέρω προοπτικές και προκλήσεις, το ΠΜΣ ΔΕΑL έχει τα εξής ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα:
Σχεδιάστηκε με βάση τις ανάγκες των επιχειρήσεων σε επαγγέλματα του Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και στις απαιτούμενες από αυτά γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες.
Δίνει έμφαση σε προηγμένες μεθόδους ποσοτικής ανάλυσης και ιδιαίτερα σε μεθόδους επιχειρησιακής έρευνας, διοίκησης λειτουργιών και ανάλυσης δεδομένων σε συνδυασμό με τη χρήση σύγχρονων εργαλείων πληροφορικής, για να προετοιμάσει επιστημονικά καταρτισμένα στελέχη που θα είναι ικανά να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις και τις προκλήσεις του αύριο.
Εκθέτει τους φοιτητές σε σύγχρονες πρακτικές και τεχνολογίες διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας και Logistics μέσω της διενέργειας σεμιναρίων από καταξιωμένους επαγγελματίες του κλάδου.
Έχει διδάσκοντες υψηλού επιπέδου με σημαντική διεθνή παρουσία και αναγνώριση και πρακτική εμπειρία στην ΔΕΑL.
Έχει την επιστημονική προσέγγιση και το κύρος σπουδών πολυτεχνικής σχολής.
Στο ΠΜΣ ΔΕΑL γίνονται δεκτοί απόφοιτοι Τμημάτων Πολυτεχνικών Σχολών, Σχολών Θετικών Επιστημών, Σχολών Διοίκησης Επιχειρήσεων και Σχολών Οικονομικών Επιστημών Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένων ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής, καθώς και απόφοιτοι Τμημάτων ΤΕΙ συναφούς γνωστικού αντικειμένου. Υποψήφιοι που δεν είναι απόφοιτοι Τμημάτων Πολυτεχνικών Σχολών γίνονται δεκτοί εφόσον εξεταστούν επιτυχώς σε έναν αριθμό προπτυχιακών μαθημάτων που ορίζονται με απόφαση της ΣΤ, κατά περίπτωση, αναλόγως των προσόντων των υποψηφίων.
Περί τα μέσα του εαρινού εξαμήνου κάθε ακαδημαϊκού έτους δημοσιεύεται πρόσκληση υποβολής υποψηφιοτήτων για το ΠΜΣ ΔΕΑL του επόμενου ακαδημαϊκού έτους. Οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι μεταπτυχιακοί φοιτητές υποβάλλουν, εντός της προκαθορισμένης προθεσμίας, αίτηση σε ειδικό έντυπο που χορηγείται από τη Γραμματεία του ΤΜΜ. Μαζί με την αίτηση συνυποβάλλονται αντίγραφο πτυχίου, βεβαίωση ισοτιμίας ΔΟΑΤΑΠ (τέως ΔΙΚΑΤΣΑ) (για πτυχιούχους της αλλοδαπής), πιστοποιητικό αναλυτικής βαθμολογίας, πιστοποιητικό επαρκούς γνώσης της αγγλικής γλώσσας, βιογραφικό σημείωμα και δύο συστατικές επιστολές.
H επιλογή των υποψηφίων μεταπτυχιακών φοιτητών στο ΠΜΣ ΔΕΑL γίνεται μετά από προσωπική συνέντευξη, με συνεκτίμηση των εξής κυρίως κριτηρίων:
Γενικός βαθμός πτυχίου,
Βαθμολογία στα προπτυχιακά μαθήματα τα σχετικά με το αντικείμενο του ΠΜΣ ΔΕΑL,
Επίδοση σε διπλωματική εργασία, όπου προβλέπεται στο προπτυχιακό επίπεδο,
Ερευνητική δραστηριότητα,
Συνάφεια των προπτυχιακών σπουδών με το αντικείμενο του ΠΜΣ ΔΕΑL,
Επαγγελματική δραστηριότητα συναφής με το αντικείμενο του ΠΜΣ ΔΕΑL,
Επαρκής γνώση της αγγλικής γλώσσας,
Κατοχή άλλων μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών.
Η Συντονιστική Επιτροπή του ΠΜΣ ΔΕΑL καθορίζει με απόφασή της τις λεπτομέρειες εφαρμογής των κριτηρίων αυτών, λαμβάνοντας υπόψη την συνολική ακαδημαϊκή/επαγγελματική σταδιοδρομία των υποψηφίων μετά την απόκτηση του προπτυχιακού τους τίτλου, ή/και προτείνοντας την εξέταση τους σε επιλεγμένα μαθήματα του τομέα προτίμησής τους, το αποτέλεσμα των οποίων συνεκτιμάται για την επιλογή.
Ο αριθμός εισακτέων στο ΠΜΣ ΔΕΑL ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο σε 30 ανά έτος.
Το ΠΜΣ ΔΕΑL απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) στη «Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Logistics».
Η ελάχιστη χρονική διάρκεια για την ολοκλήρωση του ΠΜΣ ΔΕΑL με πλήρη παρακολούθηση είναι 3 ακαδημαϊκά εξάμηνα, ενώ με μερική παρακολούθηση είναι 5 ακαδημαϊκά εξάμηνα. Το σύνολο των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για την απόκτηση του ΔΜΣ στη «Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Logistics» είναι 90.
Η επιτυχής ολοκλήρωση του ΠΜΣ ΔΕΑL περιλαμβάνει:
Την παρακολούθηση οκτώ (8) μαθημάτων και την επιτυχή εξέταση σε αυτά,
Την εκπόνηση και επιτυχή εξέταση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας.
Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης σεμιναρίων σε σύγχρονες πρακτικές και τεχνολογίες διοίκησης εφοδιαστικής αλυσίδας και logistics που οργανώνονται από το πρόγραμμα.
Όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτικά. Το ΠΜΣ ΔΕΑL δεν έχει ειδικεύσεις/κατευθύνσεις.
Τα τέλη φοίτησης του ΠΜΣ ΔΕΑL είναι 3.600 ευρώ. Στην περίπτωση της πλήρους φοίτησης, τα τέλη φοίτησης καταβάλλονται τμηματικά 1.200 ευρώ ανά εξάμηνο για 3 εξάμηνα, ενώ στην περίπτωση της μερικής φοίτησης, τα τέλη φοίτησης καταβάλλονται τμηματικά 720 ευρώ ανά εξάμηνο για 5 εξάμηνα. Για κάθε επί πλέον εξάμηνο παράτασης, με μέγιστο τα δύο εξάμηνα, ο μεταπτυχιακός φοιτητής υποχρεούται να καταβάλει 330 ευρώ.
Απαλλάσσονται από τα τέλη φοίτησης οι φοιτητές των οποίων το ατομικό εισόδημα, εφόσον διαθέτουν ίδιο εισόδημα, και το οικογενειακό διαθέσιμο ισοδύναμο εισόδημα δεν υπερβαίνουν αυτοτελώς, το μεν ατομικό το 100%, το δε οικογενειακό το 70% του εθνικού διάμεσου διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα κάθε φορά δημοσιευμένα στοιχεία της (ΕΛ.ΣΤΑΤ.). Σε κάθε περίπτωση, οι απαλλασσόμενοι φοιτητές δεν ξεπερνούν το ποσοστό του 30% του συνολικού αριθμού των φοιτητών που εισάγονται στο πρόγραμμα. Αν οι δικαιούχοι υπερβαίνουν το ποσοστό του 30%, επιλέγονται με σειρά κατάταξης ξεκινώντας από αυτούς που έχουν το μικρότερο εισόδημα.
Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα παροχής υποτροφίας σε άριστους μεταπτυχιακούς φοιτητές από τους πόρους του προγράμματος καθώς και αμειβόμενης εργασίας σε καλούς μεταπτυχιακούς φοιτητές πλήρους παρακολούθησης σε χρηματοδοτούμενα ερευνητικά έργα των μελών ΔΕΠ που διδάσκουν στο πρόγραμμα, με την προϋπόθεση ότι το επιτρέπουν τα οικονομικά του προγράμματος και η διαθεσιμότητα και οι όροι των έργων, αντίστοιχα.
Οι διδάσκοντες στο ΠΜΣ ΔΕΑL είναι κατά κύριο λόγο οι καθηγητές του Τομέα Οργάνωσης Παραγωγής και Βιομηχανικής Διοίκησης του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών. Οι βασικοί διδάσκοντες είναι οι εξής:
Κώστας Αμπουντώλας (Δίπλ. '99 Μηχ. Παραγ. & Διοίκησης, ΜΔΕ '02 Επιχειρ. Έρευνα και Διδακτορικό Διπλ. '09 Μηχ. Παραγ. & Διοίκησης, Πολυτεχνείο Κρήτης) Αναπληρωτής Καθηγητής Αυτομάτου Ελέγχου στη Μηχανολογία
Πριν ενταχθεί ως μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 2019, υπηρέτησε ως Lecturer και Senior Lecturer στο James Watt School of Engineering του University of Glasgow, Ηνωμένο Βασίλειο (2013-2019), όπου διετέλεσε και Αναπληρωτής Διευθυντής στο οικείο Urban Big Data Centre (2018-2019). Υπήρξε Research Fellow στην Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne, Ελβετία (2012-2013), Visiting Researcher στο University of California, Berkeley, ΗΠΑ (2011), και Μεταδιδακτορικός Ερευνητής στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ) (2010). Ήταν Short-Term Visiting Professor στο Technion–Israel Institute of Technology, Ισραήλ (2014), στο Chalmers University of Technology, Σουηδία (2016), και στο Federal University of Santa Catarina, Florianópolis, Βραζιλία (2016, 2019). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν αυτόματο έλεγχο και θεωρία βελτιστοποίησης και εφαρμογές σε συστήματα κυκλοφορίας και μεταφορών, δικτύων μεγάλης κλίμακας.
Θανάσης Ζηλιασκόπουλος (Διπλ. '84 Χημ. Μηχ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, MSc '91 Oper. Res. Dept. Mech. Eng. και PhD ’94 Transp. Syst. Dept. Civil Eng., The University of Texas at Austin, ΗΠΑ) Καθηγητής Βελτιστοποίησης Συστημάτων Παραγωγής/Μεταφορών και Διευθυντής Εργαστηρίου Βελτιστοποίησης Συστημάτων
Πριν ενταχθεί ως μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 2003, υπηρέτησε ως Assistant Professor στο Department of Civil Engineering του Ohio State University, ΗΠΑ (1994-1996) και ως Assistant Professor και Luis Burger Associate Professor στο Department of Civil Engineering του Northwestern University, ΗΠΑ (1996-2003). Ταυτόχρονα, εργάσθηκε στο Transportation Research Center και συνεργάσθηκε με το Department of Industrial Engineering and Management Sciences του ιδίου πανεπιστημίου. Την περίοδο 2010-2015 διετέλεσε Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την περίοδο 2013-2015 ήταν μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρίας Logistics. Από το 2020 είναι Πρόεδρος του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν πρότυπα ισορροπίας και βελτιστοποίησης δικτύων, αλγορίθμους βέλτιστης διαδρομής, τεχνολογίες πληροφοριών, συστήματα ελέγχου, Logistics, διαχείριση κυκλοφορίας, και δρομολόγησης εμπορευματικών μεταφορών.
Γιώργος Κοζανίδης (Διπλ. '97 Μηχ. Μηχ., Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, MSc '98 Manuf. Eng., Boston University, ΗΠΑ, MSc '02 Oper. Res. και PhD ’02 Industr. Eng., Northeastern University, ΗΠΑ) Αναπληρωτής Καθηγητής Μεθόδων Βελτιστοποίησης Συστημάτων Παραγωγής/Υπηρεσιών.
Πριν ενταχθεί ως μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 2007, εργάστηκε ως Συμβασιούχος Διδάσκων στο ίδιο τμήμα (2004-2007). Τα τελευταία εννέα χρόνια συνεργάζεται με εταιρεία ανάπτυξης λογισμικού, ως υπεύθυνος για τη δημιουργία εξειδικευμένων αλγορίθμων βελτιστοποίησης (column generation, branch and price, assignment, κ.τ.λ.) με στόχο την αποτελεσματική διαχείριση λειτουργιών αεροπορικών εταιρειών (crew scheduling, fleet assignment, flight scheduling, tail assignment, commercial planning, vacation planning, preferential bidding, disruption handling, κ.τ.λ.). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στην περιοχή της επιχειρησιακής έρευνας/διοικητικής επιστήμης. Η ερευνητική του δραστηριότητα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη εξειδικευμένων αλγορίθμων βελτιστοποίησης για την ανάλυση και διαχείριση συστημάτων μεταφοράς και εφοδιαστικής αλυσίδας.
Γιώργος Λυμπερόπουλος (BS ’85 και M.Eng. ’86 Mech. Eng., Cornell University, ΗΠΑ, PhD ’93 Manuf. Eng., Boston University, ΗΠΑ.) Καθηγητής Στοχαστικών Μεθόδων στη Διοίκηση Παραγωγής και Διευθυντής του Εργαστηρίου Οργάνωσης Παραγωγής
Πριν ενταχθεί ως μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 1996, εργάστηκε ως Lecturer στο Department of Manufacturing Engineering (νυν Mechanical Engineering) του Boston University, ΗΠΑ (1993) και ως Research Fellow στο Laboratoire de Méthodologie et Architecture des Systèmes Informatiques των CNRS και Université Pierre et Marie Curie (Paris 6) (νυν Laboratoire d’Informatique (LIP6) των CRNS και Sorbonne Université), Γαλλία (1994-1996). Την περίοδο 2011-2017 ήταν μέλος της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στο σχεδιασμό, προγραμματισμό και έλεγχο συστημάτων παραγωγής-αποθεμάτων, τη διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας, και τον σχεδιασμό αγορών ενέργειας. Από το 2018 είναι Δ/ντής του ΠΜΣ ΔΕΑL.
Δημήτρης Παντελής (Διπλ. Ναυπ. Μηχ. '87, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, MSc '90 και PhD ’94, Electr. Eng., University of Michigan at Ann Arbor, ΗΠΑ) Καθηγητής Στοχαστικών Προτύπων Επιχειρησιακής Έρευνας στη Βιομηχανική Διοίκηση
Πριν ενταχθεί ως μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 2008, εργάστηκε ως Research Engineer στις εταιρείες ERIM International (1994-2000) και Tellabs Operations (2000-2001), ΗΠΑ, και ως Συμβασιούχος Διδάσκων στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2003-2008). Η ερευνητική του δραστηριότητα επικεντρώνεται στις περιοχές της εφαρμοσμένης θεωρίας πιθανοτήτων και του στοχαστικού ελέγχου, με εφαρμογές σε ευέλικτα συστήματα παραγωγής, σε προβλήματα χρονικού προγραμματισμού και διάθεσης πόρων, και στη διαχείριση εφοδιαστικών αλυσίδων.
Γιώργος Σαχαρίδης (Διπλ. Μηχ. Παραγ. & Διοίκησης '01, Πολυτεχνείο Κρήτης, DEA '02 Industr. Eng. and Logistics και PhD ’06 Oper. Res and Prod. Manag., Ecole Centrale Paris, Γαλλία) Αναπληρωτής Καθηγητής Μεθόδων Επιχειρησιακής Έρευνας στη Βιομηχανική Διοίκηση.
Πριν ενταχθεί ως μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 2013, εργάστηκε ως Researcher στο Rutgers, The State University of New Jersey, ΗΠΑ (2007-2010) και ως Μεταδιδακτορικός Ερευνητής και Συμβασιούχος Διδάσκων στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2010-2013). Η ερευνητική του δραστηριότητα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη προτύπων μαθηματικού προγραμματισμού με εφαρμογές στην οργάνωση και διαχείριση συστημάτων μεταφορών με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος.
Kατά τη διάρκεια της υπέρ-25ετούς καριέρας του έχει εκπονήσει περισσότερα από 400 έργα Εφοδιαστικής Αλυσίδας και γενικότερης αναδιοργάνωσης επιχειρήσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει πολυετή διδακτική εμπειρία σε θέματα Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Logistics ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Έχει σημαντικό εκπαιδευτικό έργο ως εισηγητής σε πολυάριθμα σεμινάρια, συνέδρια, κλπ. Τα σεμινάριά του έχουν παρακολουθήσει περισσότερα από 25.000 στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων.
Στέλιος Κουκούμιαλος (Δίπλ. '97 και Διδακτορικό Διπλ. '03 Μηχ. Μηχ., Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας) Καθηγητής Επιχειρησιακής Έρευνας και Διοίκησης Λειτουργιών, Γενικό Τμήμα, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Υπηρέτησε ως Επίκουρος Καθηγητής και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Λάρισας (2004-2019). Από τον Ιανουάριο του 2020 είναι Καθηγητής στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Μετά την λήψη του διδακτορικού του εργάσθηκε ως Συμβασιούχος Διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (2004-2009) και στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2009-2019). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη στοχαστική ανάλυση και προσομοίωση συστημάτων παραγωγής/αποθεμάτων και εφοδιαστικών αλυσίδων.
Θανάσης Λόης (Πτυχίο Φυσικής '91, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ΜΔΕ '05 και Διδακτορικό Διπλ. ’10 Μηχ. Μηχ., Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), Επιστημονικός Συνεργάτης, Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Eργάζεται ως ερευνητής στο Εργαστήριο Βελτιστοποίησης Συστημάτων στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, και ως διαχειριστής στο Κέντρο Δικτύου του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας. Την περίοδο 2010-2015 διετέλεσε σύμβουλος πληροφορικής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε θέματα βελτιστοποίησης. Ειδικεύεται στην ανάπτυξη στατικών και πραγματικού χρόνου αλγορίθμων μεταφοράς. Έχει εκτεταμένη εμπειρία στον προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών και εργάζεται σε ανάπτυξη λογισμικού, που βασίζεται στην ενσωμάτωση αλγορίθμων για πολυτροπικά συστήματα μεταφοράς καθώς επίσης και σε τεχνολογίες ιστού.
Εκτός από τους ανωτέρω διδάσκοντες, οι φοιτητές του ΠΜΣ ΔΕΑL έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σεμινάρια από καταξιωμένους επαγγελματίες σε σύγχρονες πρακτικές και τεχνολογίες ΔΕΑL.
Η γλώσσα διδασκαλίας είναι η ελληνική ή αγγλική και η βιβλιογραφία είναι σχεδόν αποκλειστικά στην αγγλική. Η εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας μπορεί να γίνει στην ελληνική ή αγγλική.
Οι διδασκαλία των μαθημάτων του ΠΜΣ ΔΕΑL πραγματοποιείται τις απογευματινές ώρες και υποστηρίζεται με μέσα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ώστε να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι και διαμένοντες εκτός Βόλου φοιτητές. Για τη λειτουργία του προγράμματος χρησιμοποιείται η υπάρχουσα υλικοτεχνική υποδομή του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών και ειδικότερα η υποδομή των εργαστηρίων Βελτιστοποίησης Συστημάτων και Οργάνωσης Παραγωγής του Τομέα Οργάνωσης Παραγωγής & Βιομηχανικής Διοίκησης.